2015. május 10., vasárnap

Szöktetés a szerájból

Forrás : blogspot.hu

Jó hosszú idő telt el a legutóbbi színházas bejegyzést óta, de pénteken végre eljutottam színházba a zeneirodalmas csoporttal. Utoljára márciusban néztem meg Hobo József Attila estjét - már vagy negyedszerre :)-, úgyhogy már igazán végig szerettem volna nézni egy jó kis színdarabot. A színmű nem jött össze - majd csak 21-én. A Tótékat nézzük meg a Nemzetiben.-, viszont Mozart Szöktetés a szerájból című daljátékát végre láthattam.
Ha kíváncsiak vagytok, milyen volt, tartsatok velem!


     Bis bald
     Johanna






Zeneszerző : Wolfgang Amadeus Mozart
Szövegíró : Gottlieb Johann Stephanie
Rendező : Káel Csaba
Karmester : Szennai Kálmán

Szereposztás
Szelim basa : Rátóti Zoltán
Konstanze : Miklósa Erika
Blonde : Rácz Rita
Belmonte : Horváth István
Pedrillo : Megyesi Zoltán
Ozmin : Gábor Géza

Történet :
Belmonte (Horváth István), az ifjú spanyol nemes menyasszonyát, Konstanzát (Miklósa Erika) és annak angol komornáját Blondét (Rácz Rita), valamint szolgáját, Pedrillót (Megyesi Zoltán) elrabolták a kalózok, akik később eladták Szelim basának (Rátóti Zoltán). A basa beleszeret Konstanzába és első számú háremhölgyé teszi. Azonban Belmonte, a szerelmes hős nem adja fel, neki vág az ismeretlennek, hogy kiszabadítsa kedvesét és annak szolgálót. Egy romantikus lányszabadítás a szerájban, gonosz háremőrrel és egy mindent megbocsájtó pasával.

Forrás : wurlitzerbruck.com

Úgy indultam el az Erkel színházba, hogy igen, most én megnézek egy jó darabot. Imádom Mozart hatalmas színpadi műveit, a zenéit és a történeteit. Két órás kikapcsolódásra számítottam, amit részben meg is kaptam, részben pedig nem. 

Az Erkelnek mióta közös vezetőség alá került az Operával elsődleges célja lett az ifjúság érdeklődésének a felkeltése. A jegyárak emiatt szinte csak névlegesek -általában 300 Ft körül mozog. Ez mind szép és jó, nagyon dicséretes. Hiszen tényleg keveseknek van lehetősége havi rendszerességgel eljutni színházba vagy operába. Vagy esetleg úgy állnak hozzá, ha csak ennyi akkor még meg is éri. Viszont ezért olyan társaság gyűlik össze a teremben, aki életében ha egyszer volt színházban. Hihetetlen módon el tudja rontani az összhatást, ha a "szűz" színházlátogató bunkó módon röhögni kezd egy-egy ária közben. Megértem, hogy most hall először komoly zenei művet, de mégis milyen primitív viselkedésre vall kinevetni egy operaénekest, mert hangsúlyosan artikulál. Próbálna meg ő mikroport nélkül több oktávos különbséget kiénekelni!

Valamint volt egy "felszopó", hogy Showder Klubbos szóval éljek. Ő volt gyakorlatilag a hangulatfelelős és ő adott magyarázatot a szünet között a felvonásokban látott dolgokról - mert amúgy egy szörnyen bonyolult történetről van szó... Először úgy álltam hozzá, hogy ez tök rendben van, hiszen ez egy olyan előadás, ami direkt olyan fiataloknak szól, akik sosem ültek végig egy opera szintű művet. Azonban, mikor elkezdte megmagyarázni; az az árok most nem azért van, hogy az énekesek le ne köpjenek minket, hanem ott van elrejtve a zenekar. A legszívesebben mindenki helyett elsüllyedtem volna a székem alá. Nem hinném, hogy ennyire hülyék lennének a gimnazisták.

Ezektől az apró közjátékoktól eltekintve az előadás igazán profi volt. Mind a díszletek, mind a jelmezek látványosak voltak. A koreográfia is rendben volt, már amennyire ezt hozzá nem értőként meg tudom állapítani. Az egész mű magyarul volt, lefordították a szövegeket, így mindenki megérhette a történetet, nemcsak azok, akik korábbról már ismerték. Plusz a megértést segítése végett egy kijelzőt szereltek a színpad fölé, ahol folyamatosan látható volt az aktuális énekes sora. Volt itt ugyan pár baki, amit nem tudtam eldönteni, hogy most rosszul írták ki vagy az énekes énekelt mást - valószínűleg az utóbbi történt. :)

Az ok, amiért mégis érdemes volt végignézni a darabot az Miklósa Erika volt. Régóta szerettem volna már őt élőben hallani, eddig azonban nem volt rá lehetőségem. Viszont most mindent bepótoltam. A hangja tényleg annyira csodás, mint amennyire az egekig magasztalják. 
Nemcsak ő volt remek választás, hanem Rácz Rita operaéneknő is. Sosem hallottam még róla, most azonban meggyőzött, ha legközelebb látok egy az ő nevével jelzett operát, biztosan veszek rá jegyet. 

Összességében egy jó darabot láttam, egy darabig le is csillapította a színházba járási vágyamat. Ha még nem voltatok operában vagy nem sűrűn fordultok meg színházba, mindenképpen menjetek el a Szöktetés a szerájból-ra. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése